zondag 25 oktober 2020

WANDELEN LANGS DE REEUWIJKSE PLASSEN BIJ GOUDA

Hoewel het vandaag bewolkt was en tijdens de heen tocht naar Gouda zelfs een beetje motregen viel, bleef het gedurende de wandeltocht verder gelukkig droog. De temperatuur was heerlijk, nog lang geen winterse kou. Op het station Gouda Goverwelle stapte ik uit; ik was de enige passagier die de trein verliet. 

De route die ik vandaag ging lopen, ken ik vanuit de vroegere wandeltochten van wandelsportvereniging Door Eendracht Sterk (DES) in Gouda. Direct vanaf station Goverwelle kwam ik, met mijn wandelbeer Leitje op de rug, in Goudse Hout waar we mooie kronkelpaadjes volgden langs boompartijen die door de herfst prachtig aan het kleuren waren: bruin, rood, geel, groen. Af en toe meertjes en sloten. Dikwijls moesten we bruggetjes over. Het was genieten van de mooie vergezichten en de heerlijke geuren die vanuit het gras en de struiken onze neus bereikten. 

Het was mijn plan om bij restaurant Het Vaantje uit te komen. Helaas was ik door de kronkelpaadjes mijn oriëntatie een beetje kwijtgeraakt en kwamen we uit op een punt veel dichter bij de stad. Ik herkende dit punt echter wel: we stonden aan het water van één van de grote Reeuwijkse plassen. We gingen dus nu maar de route lopen in omgekeerde volgorde dan we gewend waren. 

Op het water, in de verte, gleden zeilbootjes langzaam heen en weer. Vogels cirkelden door de lucht. De wolken trokken een beetje open en zonnestralen piepten door de wolkenslierten door. De kleuren in pasteltinten veranderden onophoudelijk. De bomen in de verte waren al een beetje kaal en hun structuur was goed te zien. Kortom: een harmonieus, rustgevend landschap. We volgden ons pad en vlak voor Reeuwijk sloegen we rechtsaf het voetpad in langs de plas. Wat een heerlijke rust! Aangekomen bij de Ree sloegen we opnieuw rechtsaf. Halverwege stopten we even voor een rustpauze met uitzicht op één van de andere Reeuwijkse plassen. We genoten van ons zelf meegenomen krentenboterhammetje en een pakje chocomel. Op dit pakje stond: "Eén twee drie vier, rietje van papier". Leuke knipoog naar het bekende kinderliedje  "Een twee drie vier hoedje van papier" en naar het feit dat de rietjes dus tegenwoordig niet meer van plastic zijn maar van papier. Na de rust kwamen we bij restaurant Het Vaantje, waar we vandaag eigenlijk hadden willen beginnen. Door de coronamaatregelen was Het Vaantje niet open voor gasten, maar er was een bord bij de ingang waarop stond dat men wél lunches en diners kon afhalen. En ik zag buiten mensen met koffiebekertjes in de hand, dus wellicht was het mogelijk om toch iets aan drinken af te halen. Wij hadden net ons natje en droogje op een bankje genuttigd, dus wij liepen door. Helemaal rechtdoor, tout droit, ganz geradeaus, straight forward, onze neus achterna, weer een stukje Goudse Hout - terug naar station Goverwelle. In de verte hoorden we al het geluid van de denderende intercity treinen. We kwamen prachtig uit en na twintig minuten nam de trein ons mee terug naar Rotterdam. 

De wandeling in deze richting was goed bevallen! Leitje en ik hebben heerlijk gewandeld en zijn helemaal opgefrist!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

WANDELING DE ESCH, SCHAARDIJK EN NESSERDIJK - ROTTERDAM, 18-05-2024. Onze wandeltocht vandaag beginnen we (Leitje en ik) in De Esch, bij de ...