donderdag 24 september 2020

Ga je mee naar diergaarde Blijdorp?

Op zondag 20 september 2020 was ik met mijn pluche beer Leitje in diergaarde Blijdorp. Ik heb een jaarabonnement en ik ben lid van de Vrienden van Blijdorp. Om grote drukte  enigszins te vermijden kan je uitsluitend naar binnen met een tijdslot. Door de corona uitbraak verkeert de zoo in ernstige financiële nood. Tijdens de lockdown van afgelopen voorjaar is de dierentuin geheel gesloten geweest en daarna mochten bezoekers in zeer beperkte aantallen naar binnen. Het is een instelling zonder winstoogmerk en ze moeten het hebben van de entreegelden en de consumpties. Als daar (noodgedwongen) haperingen in ontstaan, dan is dat meteen te merken in een afname van de inkomsten, want de werknemers moeten natuurlijk worden doorbetaald en de verzorging (voeding) van de dieren, planten en gebouwen gaat ook door. Bijna elk bedrijf heeft het natuurlijk moeilijk en iedere burger merkt de gevolgen van de crisis. Onze Erik Zevenbergen (directeur) heeft al een deel van het personeel naar huis moeten sturen. Gelukkig is de gemeente Rotterdam gul geweest met het verlenen van een lening van tien miljoen, wel op voorwaarde dat het management een spaarzaam beleid voert. Een faillissement is nu gelukkig afgewenteld en het is nu hopen op de snelle komst van een vaccin tegen corona en duimen dat de tweede virusgolf minder grote gevolgen heeft dan de eerste golf. Als er geen limieten meer gesteld worden aan het bezoekersaantal, zal Blijdorp zich weer financieel kunnen herstellen in de toekomst, is mijn verwachting.

Mijn lievelingsdieren zijn op het ogenblik de pinché aapjes. Ze wonen in een woning tegenover het Caraïbisch café in het Oceanium. Het is een echtpaar met vier kleintjes (twee keer een tweeling). De laatste tweeling is afgelopen voorjaar geboren. Het is een kleine apensoort. Ze hebben een prachtige haardos en kunnen uitmuntend springen. Prachtig is het hoe de ouders allebei voor de pas geboren baby's zorgen. De kleintjes worden op de rug genomen, maar de borelingen hangen half naar omlaag - een beetje slordig - terwijl ze de vacht van de ouders stevig met hun al sterke pootjes vasthouden. Super schattig!

Wat hebben we meer gezien? Leeuwin Lalana met de drie welpjes! Ze renden over hun weide en gingen toen heerlijk eten. Nou ja, eten... Vreten! Ze hadden gevogelte gekregen (het leek me eend). Eerst moesten de veren eraf. Eén van de welpjes was er nog niet zo handig in en zat tot twee keer toe met een bek vol veren die ze met moeite kon wegblazen. Ik had moeite om mijn lachen niet in te houden. Daarna was het knagen, likken, alles uit elkaar trekken en knauwen maar! Wijlen mijn vader zou de aanblik van dit tafereel vreselijk hebben gevonden. Hij zou huilend doorgelopen zijn. Maar ja, leeuwen zijn wilde dieren en dan gaat het zo! De welpjes zijn onlangs half wees geworden. Hun vader, Aapel, is overleden; hij was al langere tijd ziekelijk. Ik voelde een band met Aapel, want ik had hem in de dierentuin van Singapore al gezien toen ik daar een paar jaar geleden op vakantie was. Kort nadat ik toen weer in Nederland terug kwam, is Aapel in Blijdorp gearriveerd om voor het nageslacht te zorgen. Dat is gelukt, maar vanaf het begin is hij altijd wat krakkemikkig geweest. 

Trouwens ook bij de giraffen is er dit jaar een drama geweest. Mannetje Banio is een paar weken geleden overleden. Hij had een ziekte onder de leden, alleen weten ze nog niet waardoor hij precies geveld is. Banio heeft zijn taak om voor het nageslacht te zorgen, gelukkig heel goed volbracht. 

Het jaar 2020 is voor Blijdorp echt een 'annus horribilis'.

Even langs de olifanten! We hebben een nieuwe olifanten bul! Hij heeft het naar zijn zin en de dames vinden hem leuk, zo te zien. Er gingen even twee slurven naar elkaar toe. Irma is de oudste olifant. Ze is vijftig jaar geworden en heeft een heerlijke verjaardagsgroentetaart gekregen.

Even verderop was de amoer panter te bewonderen. Voor het eerst heb ik hem horen brullen. Het lijkt een beetje op het brullen van een leeuw maar dan anders. 

De volgende keer neem ik jullie mee naar de andere dieren. Er is zoveel te zien in Blijdorp! Van wandelende bladeren tot giraffen, van hyena's tot okapi's... . Ook de fauna is heel mooi. 

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

BEZOEKEN AAN DE ROTTERDAMSE DIERGAARDE BLIJDORP - 05 en 12 mei 2024. De waterlelie in de Victoriaserre begint weer te bloeien. En ook die mo...