dinsdag 13 juni 2023

TROPISCH WEEKEND: TWEE EXCURSIES IN EIGEN LAND: ENKHUIZEN-STAVOREN (10-06-2023) EN DEN  BOSCH (11-06-2023).

Het is al meer dan een maand prachtig weer met veel zonneschijn. En dit weekend was het zelfs tropisch. En mooie gelegenheid om erop uit te trekken! Nee, niet naar het strand, want véél te druk! Leitje en ik gingen zaterdag met de trein naar Enkhuizen, namen daar de boot naar Stavoren en gingen met de trein terug naar Rotterdam.

Op zondag gingen we naar Den Bosch, naar de Sint Jan en natuurlijk een Bossche Bol eten!

Zaterdag 10 juni 2023. De trein kwam precies op tijd aan in Enkhuizen. We hadden een kleine twee uur om een rondje door het mooie, oude stadje te maken. We zijn er vaker geweest en iedere keer is het een feest om hier te zijn. Uiteraard zijn we de Drommedaris onderdoor gelopen, keken op de dijk even uit over het IJsselmeer en bewonderden mooie gevels. Enkhuizen heeft vanaf 1356 stadsrechten.

Enkhuizenaren worden ook wel Haringstadters genoemd vanwegde de visserij op haringen. Haringen zijn onderdeel van de vlag.

Standbeeld van de schilder Paulus Potter. Hij is geboren in Enkhuizen. Hier tekent hij een geit (foto hieronder). Potter is vooral bekend geworden van het schilderij van De Koe (Mauritshuis).

Het schip De Halve Maen. Het is het meest bekend als ontdekkingsschip en van de 1609 vaart naar Manhattan Eiland (New York) met Henry Hudson aan boord. Daarvóór was het een vrachtschip.

Het Zuiderzeemuseum. De vorige keer ben ik erin geweest. Mooi museum!

Putdeksel als aandenken van de troonswisseling in 2013 toen Koningin Beatrix de macht overdroeg aan haar zoon Willem Alexander.

Leitje en ik scheepten ons in op de Bep Glasius voor de oversteek naar Stavoren. In 80 minuten voeren we naar Stavoren. Vanaf het water hadden we een mooi gezicht op de stad. Eenmaal midden op het IJsselmeer zagen we tientallen zeilschepen. De ene nog mooier dan de andere.

Het station van Enkhuizen. De trein staat al klaar!

Ons schip, de Bep Glasius, werd vergezeld door meeuwen.

Aankomst in Stavoren (foto hierboven en foto's hieronder).

We gingen van boord en maakten in Stavoren nog een mooie rondwandeling.

Het valt me iedere keer weer op als ik in Stavoren aankom: na de opgewekte reuring in Enkhuizen is de sfeer in Stavoren rustig en sereen. En toch zit iedereen gezellig buiten op de terrasjes. Komt dat omdat de beide steden in een andere provincie liggen?

De Visfontein.

Het Vrouwtje van Stavoren.

Een prachtige sage! Lees de informatie maar op het bord, op de foto hieronder.

En intussen was ons schip, de Bep Glasius, weer uitgevaren, terug naar Enkhuizen. Weldra koos het stoere schip het ruime sop.

Na onze rondwandeling namen we de trein terug naar huis. Vanuit de trein zagen we door het raam nog enkele grote zeilen boven de dijk uitsteken.

Om 20 uur waren we thuis. Nog wat gegeten en even lekker slapen!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De volgende ochtend zaten Leitje en ik alweer in de trein. Ditmaal de andere richting op, naar het zuiden, Den Bosch, de stad van Hiëronimus Bosch met zijn schilderijen van draken en andere griezeltjes.

Recreatieplas De IJzeren Vrouw.

Wat een mooie ondergrondse vuilcontainers!

De Sint Jan's kathedraal.

Kaarsje aangestoken (electronisch met je betaalpas!) voor mijn overleden ouders en voor een overleden kennis.

De engelen gaan met hun tijd mee . . .

Aan de voet van de Sint Jan hebben Leitje en ik op een terrasje een heerlijke kop koffie met een Bossche Bol gegeten. Aanvallen maar!!

Muurschildering met Hiëronimus Bosch achtige taferelen.

Door Den Bosch loopt het riviertje De Dieze.

Stadswallen (foto boven). Tussen Den Bosch en Vugt ligt een uitgestrekt natuurgebied, een vrij open terrein. In de verte (foto hieronder) de kerk van Vugt. Het was vandaag 32 graden - gezien de hitte en nauwelijks beschutting heb ik in dit natuurgebied slechts een kleine wandeling gemaakt, want ik wilde voorkomen dat ik door de hitte bevangen zou worden.

Vanuit het natuurgebied heb je een prachtig gezicht op de Sint Jan's Kathedraal.

Het enige schaduwplekje in het natuurgenbied.

Ja, we zijn in de stad van Hiëronimus Bos!