donderdag 14 oktober 2021

JUBILEUMBIJENKOMST Groei en innovatie in tijden van verandering, 14-10-2021.

Om 14 uur begon vanmiddag de Jubileumbijeenkomst Groei en innovatie in tijden van verandering van de Rotterdamse Stadsondernemer in de foyer van de Centrale Bibliotheek in Rotterdam. 

De Rotterdamse Stadsondernemer is een kennisplatform voor en door Rotterdamse Groeiondernemers en bestaat tien jaar. Met zestig inschrijvingen was het evenement zo goed als uitverkocht. Via boekhandel Donner had ik een vrijkaartje kunnen bemachtigen. Er waren vijf sprekers die over hun boek vertelden. Ze hadden allemaal een goed onderbouwd ondernemersverhaal.

Nadine Plomp, op foto hierboven, was vanmiddag de gespreksleidster.

De eerste spreekster, op foto hieronder, was Dorine van der Heyden. Zij had het boek De Strategie van de Kreeft - Bouw aan echte Vernieuwing geschreven.

De kreeft, vertelde ze, is van binnen zacht met aan de buitenkant een hard pantser. Om te innoveren in je bedrijf is het nodig om dat harde pantser soms af te werpen en contact te maken; het is zelfs goed om ook met andere ondernemers in contact te komen. Dorine had een mooie manier om de toehoorders bij haar optreden te betrekken, want op alle stoeltjes van de toehoorders lag een A4tje met informatie wat de Kreeftscan: het eerlijke gesprek over echte vernieuwing precies inhield, met op de achterkant van het papier een zestal vragen die iedereen voor zichzelf kon invullen over hoe de ondernemer zichzelf ziet wat betreft de situatie van innovatie in zijn/haar bedrijf. 

De volgende spreker was Cor de Gaag, op foto hieronder.


Cor de Gaag heeft het boek Ondernemers zijn net mensen geschreven. Een lijvig boek met interviews die hij heeft gehad met andere ondernemers. Wat hij vertelde, sloot naadloos aan bij de vorige spreekster. Praten met elkaar is ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Het is beter een gesprek met de ander te hebben dan zo veel mogelijk visitekaartjes te verzamelen, want door alleen maar te jagen op visitekaartjes leer je de ander met zijn wensen en bedoelingen niet kennen. Hij gaf een aantal tips, zoals een mentor in de hand nemen. Iedereen heeft zijn blinde vlek en het is voor de innovatie van je bedrijf heel goed als je iemand hebt die je even op bepaalde dingen wijst die je overzag. Communicatie is een 'must' voor het innoveren van je bedrijf. 

Na een pauze van 15 minuten kwam Sylvia Vrucht (foto hieronder) aan het woord. 


Sylvia benadrukte dat het belangrijk is om uit je eigen kringetje te stappen om te proberen de achterstanden in je bedrijf weg te werken. Allereerst moet je je afvragen wat je missie is met je onderneming. Wat wilt je bedrijf voor de klantenkring zijn? Het is zoeken naar beweegredenen van klanten - voortdurend zoeken naar innovatie en meerwaarde. Laat je inspireren door anderen, ja óók door factoren buiten je bedrijf! Geef je personeel verantwoordelijkheid te dragen voor wat ze doen, want daardoor raakt het personeel meer betrokken bij het bedrijf; dat komt de bedrijfsresultaat ten goede. Het vergt veel discipline, maar je bereikt meer arbeidsvreugde. 

Tot slot komen Tom Mom en Justin Jansen (foto hieronder) aan het woord. Zij schreven het boek Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen - Succesvol zijn en blijven in tijden van verandering.

Innovatie van je bedrijf betekent iedere dag een beetje beter worden. Je ambitie moet gericht zijn op je klanten. Krachtenbundeling is belangrijk, evenals waarde toevoegen aan het welzijn van anderen. Creativiteit, een goed verhaal: dat zijn elementen die onmisbaar zijn voor de groei van je bedrijf. Als je corebusiness goed is, kan je gaan overwegen om je bedrijf uit te breiden naar een andere tak. Soms gaat het goed, soms worden er fouten gemaakt en moet je terug naar je oorspronkelijke situatie. Houd je klanten goed in de gaten en blijf in gesprek met je medewerkers. Soms is het lastig om je medewerkers mee te krijgen in je innovatieproces, maar iedere dag je groeiplannen uitleggen zet zoden aan de dijk. 

Na deze vier optredens was er een goed bezochte, informele borrel met fris, een glaasje wijn en lekkere hapjes. Aan een tafel konden de boeken van de schrijvers worden gekocht; de schrijvers waren bereid om hun boeken te signeren.

Ik kijk terug op een leerzame middag. Met name het positieve aspect, de 'flow' en de 'drive' om de onderneming te laten groeien en vooral de communicatie om dat laatste doel te bereiken waren elementen die er tijdens de bijeenkomst uitspatten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

IN BLIJDORP ZIJN ALTIJD MOOIE DIEREN TE ZIEN! - 05-07-2025 Eén van de murenes. Het jong bij de neushoornleguanen (foto boven) en één van zij...