vrijdag 20 november 2020


PINKI OP DE VIOOL

Het is vandaag vrijdag 20 november 2020. Vanavond zou ik op stap gaan naar De Doelen in Rotterdam om te luisteren naar de wereldberoemde violist Pinchas Zukerman (geboren in 1948 in Tel Aviv). Hij zou optreden met een leerling van hem; hijzelf als dirigent en altviolist en zijn leerling, Fumiaki Miura, als violist. Ze zouden werken van Mozart en Elgar spelen. Maar helaas, het concert is afgelast vanwege de coronamaatregelen die de overheid ons heeft opgelegd om de virusverspreiding tegen te gaan. Wat baal ik hiervan! Alle concerten tot aan de zomer 2021 zijn trouwens afgelast. Ik mis het concertleven ontzettend!

Ik heb 'muziekhonger'. Gelukkig heb ik een grote collectie CD's en kan ik daardoor thuis - veilig - naar muziek luisteren. Enkele jaren geleden was ik een dagje in Antwerpen en heb daar bij de FNAC een box van 22 CD's gekocht met diverse werken waarin Zukerman te beluisteren is. En onlangs heb ik bij "de winkel van ons allemaal" een CD van hem op de kop kunnen tikken waarop hij het Vioolconcert van Tchaikovski (zijn debuut in 1969) speelt. 

Ik bewaar goede herinneringen aan Pinchas Zukerman. In het begin van de jaren zeventig hoorde ik hem voor het eerst optreden in De Doelen. Hij moest invallen voor een solist die ziek geworden was en speelde het vioolconcert van Tchaikovski. Het was zijn debuut, en wat voor één! Na het eerste deel stond het publiek en  masse op en klapte werkelijk vele minuten lang! Zijn spel heeft enorme indruk op me gemaakt. Het duurde tot 28 oktober 2018 tot Pinki pas weer terugkwam in De Doelen, ditmaal met het vioolconcert van Bruch. Ik was erbij. Zukerman is een beetje grijzer geworden, heeft een imposante carrière achter zich, is inmiddels getrouwd met de eerste celliste van het NAC Orkest (het is zijn derde huwelijk; hij heeft twee dochters uit zijn tweede huwelijk, waarvan de ene operazangeres is en de andere blues/folkmusicienne) en speelt nog steeds even mooi. 

Vanwege alle coronamaatregelen dus vandaag geen Zukerman in De Doelen, maar wél een alternatief concert vanmorgen bij mij thuis op de CD. Als eerste luisterde ik naar het vioolconcert van Tchaikovski dat mij ongeveer 50 jaar geleden (waar blijft de tijd?) zo getroffen heeft. De CD waar ik nu naar luisterde, is een live opname van 24 april 1969, de tijd dus dat hij ook zijn fenominale debuut in De Doelen maakte en waar ik toen bij was. Op de CD begeleidt het Bayerische Rundfunks (München) hem, onder leiding van dirigent Rafael Kubelik. Opnieuw werd ik getroffen door het prachtige spel met een technisch gemak, een zeer grote muzikaliteit en een fantastisch samenspel met het orkest. Zijn spel is bijna acrobatiek.

Na een korte pauze beluisterde ik het vioolconcert van Mendelssohn (opus 64). De CD komt uit de box die ik in Antwerpen had gekocht en de opname dateert van 1984. Zukerman wordt begeleid door het St. Paul Chamber Orchestra. Ook nu word ik getroffen door het prachtige spel, de samenwerking met het orkest, de mooie klanken van zijn Dushkin Guarnerius del Gesù viool uit 1742. Het vioolconcert van Mendelssohn is wat minder virtuoos dan het vioolconcert van Tchaikovki, maar Zukerman beheerst volledig zowel de virtuoze kant als de meer kamermuziek gerichte kant.

Kortom: ik heb genoten van het alternatieve concert op CD vanmorgen bij mij thuis. Door de muziek op CD te horen kan men zich goed op de muziek zelf concentreren en wordt men niet afgeleid door wat men in de concertzaal meemaakt zoals de bewegingen van de spelende orkestleden of hoesten in het publiek. Maar toch vind ik dat er niets gaat boven het live meemaken van een uitvoering in de concertzaal. Vurig hoop ik dan ook dat het coronamonster binnenkort door vaccins vernietigd wordt en dat wij over een aantal weken weer bij elkaar kunnen komen voor een geweldige uitvoering in de concertzaal! 

En Pinki, je komt je concert in Rotterdam toch zeker wel inhalen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

BEZOEKEN AAN DE ROTTERDAMSE DIERGAARDE BLIJDORP - 05 en 12 mei 2024. De waterlelie in de Victoriaserre begint weer te bloeien. En ook die mo...