donderdag 8 oktober 2020

 DAGJE AAN IMMUNITEIT WERKEN IN CENTRE DU LAC, PIJNACKER

Het is nog steeds Corona tijd. De besmettingen lopen momenteel weer in fors tempo op. Op TV hoor je regelmatig hoe ex-corona patiënten hun ziekte hebben ervaren. En dat liegt er niet om! 

Tot nu toe ben ik gezond gebleven en dat wil ik heel erg graag zo houden. Voor mezelf om zonder ziekteverschijnselen in de running te blijven. Voor mijn medemensen om hen niet te besmetten. Voor mijn oud-collega verpleegkundigen en hun teamleden (artsen, schoonmakers, et cetera) om te voorkomen dat ze zelf ziek worden en uitgeput raken door het harde werken. Om in het ziekenhuis een bed vrij te houden voor mensen die ernstig ziek worden.

Thuis leef ik als een soort kluizenaar. Maar ik ga wel af en toe uit, hoor! Ik ga soms wandelen of iets leuks doen. Ik vermaak me wel! Ik probeer drukte te vermijden, doe een mondkapje op in het openbaar vervoer en op plaatsen waar ik even door de noodzakelijke drukte heen moet. Het fenomeen 'mondkapje' is discutabel, maar baat het niet, dan schaadt het niet. Ik vind het een onding, want mijn bril beslaat steeds en dan zie ik niets meer. Met als risico dat ik val en me verwond. Als ik in het openbaar vervoer iemand hoor hoesten, dan ben ik echter blij dat ik een mondkapje op heb. Ik probeer stress te vermijden en goed te slapen. Op de Intensive Care afdelingen geven de artsen het voedingssupplement zink aan de coronazieken om hun immuniteit te verhogen. Ik neem het ook en ben nu al bezig aan mijn derde potje. Ik heb het idee dat het goed voor me is. 

Gisteren ben ik naar de sauna geweest in Pijnacker. Een middelgroot saunacomplex in een agrarische omgeving vlak bij Rotterdam. In het begin van de corona uitbraak, tijdens de intelligente lockdown, zijn ze dicht geweest zoals de meeste bedrijven, maar ze zijn al weer een poosje open en hebben goede maatregelen genomen. Je moet reserveren vooraf, je handen regelmatig wassen, de looprichting is aangegeven en je wordt geacht om de anderhalve meter afstand van elkaar te houden. 

Het ging prima gisteren: iedereen hield rekening met elkaar en het was niet zo heel erg druk. 

De effecten van saunabezoek op je lichaam zijn in zijn algemeenheid legio: de doorbloeding wordt verbeterd, afvalstoffen worden uitgescheiden, je bouwt weerstand op tegen temperatuurswisselingen en überhaupt tegen ziektekiemen, je huid wordt gezonder, het verlicht gewrichts - en spierpijn, het zorgt voor ontspanning en vermindert stress.

Ik maakte gisteren gebruik van mijn badenkaart en heb alle sauna's en baden uitgeprobeerd. De sauna met de schommelbanken, de hete infrarood kleuren sauna beneden en de bubbelbaden zijn mijn favoriet. 's Middags wachtte een verrassing, want in de banja werd een opgieting gegeven,  onaangekondigd en in een simpele vorm, dus zonder wapperen. Geweldig! 

Lekker rozig en ontspannen kwam ik thuis. Ik had gewerkt aan het opbouwen van mijn immuniteit. Ik kan natuurlijk niet beweren dat ik nooit besmet raak, maar als ik besmet word, dan hoop ik dat ik minder erg ziek word en heb ik in ieder geval mijn best gedaan om mijn weerstand te verhogen. En nu hopen op een spoedig en vooral VEILIG vaccin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

BEZOEKEN AAN DE ROTTERDAMSE DIERGAARDE BLIJDORP - 05 en 12 mei 2024. De waterlelie in de Victoriaserre begint weer te bloeien. En ook die mo...