woensdag 14 februari 2024

STADSWANDELING DORDRECHT, 13-02-2024.

Leitje en ik reisden vandaag met de RET helemaal voor nop naar Dordrecht. Sinds ik met pensioen ben en ik daarom een 'gratis reizen' abonnement heb in Rotterdam en omgeving, mag ik met mijn vrij reizen abonnement overal in Rotterdam reizen, maar ook in de regio waar de RET een bus-, tram - en metrolijn exploiteert. Ik kan dus vanaf 9 uur 's morgens (en in de weekenden de gehele dag) gratis reizen naar Hoek van Holland Strand, Maassluis, Schiedam, Barendrecht, Hoogvliet, Spijkenisse, Delft, Ridderkerk, Dordrecht en Den Haag. Reis ik met een andere vervoerder, dan moet ik wel betalen. Het is dus opletten en een beetje plannen: als ik met RET buslijn 145 naar Dordrecht reis, dan is de rit voor mij gratis, maar reis ik met de Q-bus of met de trein naar Dordrecht, dan betaal ik wél voor de rit. Het metroritje Rotterdam-Den Haag is overigens voor mij trouwens niet helemaal gratis, omdat ik voor het HTM gedeelte wél moet betalen. Dit komt doordat de RET en HTM de lijn Rotterdam-Den Haag samen exploiteren. 

De RET buslijn 145 tussen Kralingse Zoom en Dordrecht is een uursdienst. De bussen rijden dus niet zo frequent. Ze gaan pas laat rijden en vallen stil tijdens de avonden en in het weekend. Men moet dus een beetje geduld hebben. Voor een leuke stadswandeling in Dordrecht is het een bijzonder leuke bijkomstigheid dat de rit mij niets kost.

OK, we waren dus pas om 11 uur in Dordrecht. Ik wilde beginnen bij Villa Augustus, bij de Watertoren die tot hotel is omgebouwd. 



Tussen de Watertoren (thans een hotel) en Villa Augustus, waar een restaurant in zit, is een grote tuin, waar in het zomerseizoen bloemen en fruitbomen in bloei staan. Het is leuk 'aangekleed' met grappige bruggetjes en oude landbouwvoertuigen zoals trekkers. Maar nu is het winter, dus de tuin ziet nog kaal.












Doordat de tuin in dit jaargetijde nog zo kaal is, kan je de beelden goed zien. En de beelden zijn pareltjes.







We stapten Villa Augustus binnen en gingen aan een tafeltje zitten. Vanuit het raam hadden we een mooi uitzicht op de watertoren en de nu nog kale tuin.

De menukaart is niet zo heel erg uitgebreid, maar wat ze serveren, is verrukkelijk. De ingrediënten komen van de oogst uit eigen tuin.


We kozen voor een roerei met peterselie en we kregen er brood bij. En natuurlijk koffie.


Even verderop in het restaurent hangt een mooie lamp, die versierd is met leuke keukenattributen, zoals een theepot.














Uitzicht over het Wantij. Links een groot bioscoopcomplex.




Morgen is het 14 februari, Valentijnsdag. Het is geen toeval dat de rozen bloeien!





Moderne brug.






We kwamen aan bij het vier rivieren punt. Hier komen de Wantij, de Beneden Merwede, de Noord en de Oude Maas samen. Op de foto boven vaart de waterbus weg naar Papendrecht, recht tegenover ons.




De Brug over de Noord. In de verte ligt Alblasserdam.




Jongens, het is MORGEN pas Valentijn, hoor!





"Broedertrouw", wat een leuke naam voor dit kittige bootje!




















Door de oude straatnamen waan je je weer even in vroeger tijd.













De watertoren van Zwijndrecht - aan de overkant van Dordrecht. Er verrijzen heel veel nieuwe flats in Zwijndrecht.

















We hebben het allemaal vroeger op school moeten leren!







Na deze fijne stadswandeling door Dordrecht gingen we weer terug naar Rotterdam met bus 145. Ook dit keer geen reiskosten. Toch wel leuk!!! 

Tot de volgende keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

BEZOEKEN AAN DE ROTTERDAMSE DIERGAARDE BLIJDORP - 05 en 12 mei 2024. De waterlelie in de Victoriaserre begint weer te bloeien. En ook die mo...