zaterdag 30 september 2023

MAASBOULEVARD ROTTERDAM: HOOGBOUW AAN JE VOETEN! 30-09-2023. 

Het is vandaag F.E.E.S.T.! Want ik heb mijn eerste pensioen en AOW ontvangen! En voortaan mag ik helemaal G.R.A.T.I.S. met de RETteketet reizen in Rotterdam en omgeving! Heerlijk overal voor nop naar toe! Verrukkelijk! Nadat ik vanmorgen mijn gratis 'ouwe wijven' abonnement bij het loket van de RET had geregeld, heb ik natuurlijk meteen een ritje gemaakt om mijn nieuwe abonnement uit te proberen. En ja wel hoor, 'gratis ov' stond er op de display van de kaartlezer in de tram toen ik had ingecheckt. De service medewerker in de tram hielp me ook nog eens heel vriendelijk de tram in. Wat een service!

Ik voel me werkelijk de koningin te rijk! Hierbij even een woordje van dank voor de RET! Geweldig!

Op deze zonnige en feestelijke nazomerdag bracht de tram mij naar de Oude Plantage. Door een park liep ik naar de Nieuwe Maas toe. In de verte doemden de wolkenkrabbers voor me op.




Het Antwerps hoofd  (hoofd met een kleine letter h! - Dat je het weet! / Jawel meester, juf!), op het Noorder Eiland.





De pindakaaspotten bij de ingang van Unilever.


De Hef.


Watertaxi.

"Rooie Willem"- bijnaam van de Willemsbrug.


De watertoren bij De Esch - Kralingen.

RIB Experience. Tijdens de Wereld Haven Dagen, een aantal jaren geleden, heb ik zo'n ritje ook eens gemaakt. Je racet met een snelheid van 90 à 100 kilometer per uur over het water. Ik vond het best eng!



Ter hoogte van de ingang van het voormalige Tropicana staat een reparatiezuil voor fietsen/scootmobielen/kinderwagens/et cetera. Het is voor het eerst dat ik zo'n zuil zie. 

Echt waar hoor! Met heus gereedschap!



Het voormalige Havenziekenhuis. Ik heb er gewerkt. Gezellig ziekenhuis vroeger! Jammer dat het weg is!


Het Witte Huis was vroeger de grootste wolkenkrabber van Europa.



Het woord HET WITTE HUIS in mooie art deco letters.

En in gewone letters.




De kubuswoningen van Piet Blom.

De "Sixtijnse Kapel" (bijnaam voor de overdekte markthal vanwege de kleurige plafondschilderingen).


Laurenskerk.

"Het potlood". Of ook wel " Kabouter Puntmuts" (bijnamen voor onderstaande woontoren).


Centrale Bibliotheek, gevestigd aan de Hoogstraat 110.

Dat is wel een heel erg grote voet! Even verderop staat er nog één. Ook zo'n grote!

Een beetje spiritualiteit in de werkstad! Kan nooit kwaad!

Het is mogelijk om een ritje te maken in een historische tram. Het doet me denken aan vroeger maar ook aan de televisieserie Toen was geluk heel gewoon. Ga ik ook nog eens doen, zo'n nostalgisch reisje!

Leitje en ik stapten op de moderne en snel rijdende metro voor - jawel! - een G.R.A.T.I.S. ritje. Ik wist niet dat bejaardzijn zo leuk was! 

Tot de volgende keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

BEZOEKEN AAN DE ROTTERDAMSE DIERGAARDE BLIJDORP - 05 en 12 mei 2024. De waterlelie in de Victoriaserre begint weer te bloeien. En ook die mo...