maandag 27 december 2021

BOEKBESPREKING: Lale Gül, Ik wil leven (ik heb het boek uitgelezen op 27-12-2021).

Lale Gül was genomineerd voor de NS Publieksprijs en heeft hem uiteindelijk ook ontvangen!

De hoofdpersoon Büsra is van Turkse afkomst. Haar ouders zijn streng orthodox islamitisch. Het gezin woont in Nederland. Ze beschrijft hoe ze worstelt met haar religieuze opvoeding. Het is ongelijk verdeeld tussen wat meisjes en jongens mogen volgens de Islam voorschriften. Meisjes mogen bijna niets en worden door de ouders kort gehouden. Ze heeft een heimelijke relatie met een Nederlandse jongen: een doodzonde volgens de islamvoorschriften en een reden om uit de familie gestoten te worden. Het zijn vooral de bij voorbaat vaststaande ideeën waaraan zij zich wil ontworstelen. Kritiek en tegenargumenten worden in de Turkse opvoeding en in het islamitische geloof niet op prijs gesteld en worden bij voorbaal al terzijde geschoven. Büsra verzet zich hevig tegen de strenge opvoeding. Er is veel strijd met haar ouders. Uiteindelijk besluit ze voor zichzelf te kiezen en doet haar hoofddoek af. Het komt daardoor tot een breuk met haar familie, maar ze kan nu in vrijheid leven en volgens de principes waarvoor zij zelf kiest. Zij verbreekt ook de relatie met haar Nederlandse vriend Freek, want  - hoewel zij dol is op de jongen - zij komt erachter dat hij net zulke vaststaande ideeën heeft als haar ouders, alleen zijn de ideeën van haar vriend conservatief Nederlands en de ideeën van haar ouders orthodox islamitisch; het blijven allemaal verstikkende ideeën waar zij niet mee kan leven.

Ik heb het boek in één adem uitgelezen! Ik vind het een prachtig boek. Het geeft een goed inzicht in de leefsfeer van Turkse gezinnen en hoe de orthodoxe islamitische regels de jonge Turkse generatie in de  Nederlandse samenleving verscheurt en 'gespleten' maakt. Moet een Turkse jonge vrouw trouw blijven aan de strenge conservatieve Turkse geloofsregels of integreert zij in de westerse, 'losse' samenleving?

De schrijfstijl is heel apart. Het is een mengeling van chique, soms moeilijke woorden / beeldende uitdrukkingen <--> de platte jongerentaal. Ze noemt haar tirannieke moeder, soms Moeder (met hoofdletter), Karbunkel of Droogstoppel. In plaats van haar 'ouders' schrijft zij steevast: 'mijn verwekkers'. Als zij over de 'Profeet' heeft, dan schrijft zij steeds tussen haakjes "vrede zij met hem" of "v.z.m.h." of "vzmh" erachter.

Beeldend zijn uitdrukkingen zoals 'Het is toch zotternij om [...]': dit klinkt een beetje Vlaams. Of: 'Haar gelaat sprong in een en al ernstige plooi'.

'Een inherent wantrouwen', 'participeren', 'het transcendente', 'salonfähig', 'vrouwen worden hier thuis gehouden en alleen van kop tot staart gesluierd naar buiten gelaten als het strikt noodzakelijk is' (vrouwen worden dus met dieren vergeleken om de onderdrukking van de vrouwen door de Islam te benadrukken), 'vrouwhumiliërende krachttermen'.

In fel contrast hiermee staan platte bewoordingen als 'ik ben fucking twintig', 'strontvervelend', 'blanke kaffer', 'een Germaanse mokkel', 'botergeile neef', 'snikkels', 'chicks', et cetera.

De schrijfster gebruikt soms ook Turkse woorden zoals 'tatta's' (witte, autochtone Nederlanders), 'ezan' (gebedsoproeping), enzovoort. De woorden worden onderaan de pagina verklaard.

Een waardevol boek dat ik iedereen kan aanbevelen!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De afgelopen maand heb ik nog twee andere interessante boeken gelezen:

Diederik Gommers, Intens. Het verhaal van Diederik Gommers.

De bekende arts/intensivist heeft zijn verhaal laten optekenen door journaliste Wilma de Rek in de tijd dat Nederland getroffen werd door het Corona virus en 'De Gom' (bijnaam van Diederik Gommers) veel op TV was om de situatie op de IC in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam waar hij werkt en, vast te leggen. 'De Gom' is tevens lid van het OMT, het medische adviescollege inzake Corona voor de overheid. In een zeer vlotte stijl beschrijft Wilma de Rek deze hectische tijd. Een mooi boek dat inzicht geeft in het werk van een intensivist en de beslissingen die hij moest nemen. Gommers hield vorige maand zijn boekpresentatie bij boekhandel Donner en werd geïnterviewd door Wilma de Rek. Ik heb het boek toen gekocht en zowel 'De Gom' als Wilma hebben het exemplaar gesigneerd. Leuk!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eveneens vorige maand vond de boekpresentatie bij boekhandel Donner plaats van Paul Verspeek, De Ideale Schoonzoon

Ook dit boek heb ik gekocht, de schrijver heeft het boek gesigneerd. Paul Verspeek is rechtbankjournalist en heeft een aantal veelbesproken rechtszaken in het boek besproken. De schrijver wil graag benadrukken dat we eerst even verder kijken dan onze neus lang is voordat we meteen een uitspraak doen over een verdachte of gewelddadige situaties. We nemen veel te vaak onmiddellijk, te pas en te onpas, een oordeel over een verdachte, maar als men zich verdiept in de omstandigheden van zo'n verdachte, dan zijn de omstandigheden soms heel anders dan men in eerste instantie denkt.  Natuurlijk is iedereen begrijpelijkerwijze gechoqueerd  als er een moord is gepleegd, of als er rellen zijn geweest in Rotterdam of Eindhoven, zoals de laatste tijd. Ernstige delicten als moord en rellen zijn nooit en te nimmer goed te keuren, maar er zijn wel omstandigheden die men beter begrijpt als men de achtergrond weet. De schrijver geeft zelf een voorbeeld. Hij is van onbesproken gedrag en is een rustig persoon die nimmer provocerend gedrag vertoont. Hij ging een keertje naar een voetbalwedstrijd in Alkmaar en hoorde een groepje stewards/agenten naast hem heel dreigend zeggen dat ze direct zouden gaan slaan als de voetbalsupporters ook maar één vinger in de lucht zouden steken. De schrijver voelde per direct zijn rustige gemoed bedreigd door de agressief overkomende woorden van de stewards/agenten en moest zich vermannen om zich niet te laten meeslepen door de dreigende situatie. Dat lukte hem gelukkig, maar met dit voorbeeld wilde de schrijver laten zien dat in één ogenblik de vlam in de pan kan slaan; de situatie kan dan ineens veranderen en een rustig persoon, die doorgaat als de ideale schoonzoon, kan dan plotseling veranderen in een moorddadige hooligan.

Een leerzaam boek, een boek dat stemt tot nadenken! Moord, rellen en andere misdrijven zijn NOOIT goed te keuren, maar men kan wel begrip krijgen voor de achtergrond en voor de motivering waarom rechters tot een bepaald oordeel komen.

In deze  Coronatijd waarin de winkels dicht zijn door de lockdown maatregelen, is het heerlijk om te kunnen lezen! Boeken zijn dan een goed 'gezelschap'!

Geen opmerkingen: